Ugrás a fő tartalomra

Így írják a fiúk a felvételit


Nem vagyunk egyformák. Ez látszik a kinézetünkön, látszik a tanulási stílusunkon, s látszik a feladat megoldásának menetén. S nagyon látszik, ha egy fiú oldja meg a felvételit.Amikor felhívnak és a szülők nagy lelkesen elkezdik ecsetelni, hogy mik a tipikus hibák a gyereküknél, akkor általában 100%-ra meg tudom mondani, hogy fiú-e vagy lány.
Mert sajnos a fiúknál sokkal több olyan hiba van, ami általánosságban igaz rájuk. Természetesen mindig vannak kivételek.

S most megpróbálom felsorolni a típusokat, hogy miket tapasztaltam, s próbáld meg átgondolni te hova tartozol, mert valószínűleg te is elköveted ezeket a hibákat.


  • Kapkodós. Általában azt látom, hogy akinek megy, érti a feladatok menetét, vagy már annyi feladatot csinált meg, hogy a könyökén jön ki, akkor elkezd kapkodni. A kapkodásnak sosincs jó vége. Ha nem az első, de a 2. vagy 3. feladat megoldásánál, már biztos lesz hiba. Mert az agyad előrébb jár már,mint a kezed.

    Megoldás: Lassíts le egy kicsit, amikor észreveszed, hogy kapkodsz. Mondd magadban, amit le akarsz írni, s akkor az agyad is visszalassul. 
  • Bátortalan. Ebbe a típusba tartozók, nem mernek nekiállni egyedül egy feladatnak. Arra vár, hogy valaki segítsen neki. De a felvételin se lesz ott senki, hogy segítsen neked, így szedd össze magad, s írd le amit gondolsz. 
  • Biztos elrontók. Hasonlít az előző típushoz, de ő azért nem írja le amit gondol, mert attól fél, hogy elrontja, vagy hogy hülyeséget ír. Szintén az a tanácsom, hogy írd le a gondolatmenetedet, mert csak erre fogsz pontot kapni. S ne az legyen később, amikor átnézed a feladatok javítókulcsát, hogy szidod magad, mert te is így oldottad volna meg... 
  • Fejben számolók. Szuper dolog, hogy tudsz fejben számolni, hidd el nagy szám mostanában, amikor van olyan felvételizőm, aki még a szorzótáblát se tudja rendesen. De a felvételin nem jó ha használod, mert célszerű mindent leírni, mert CSAK arra jár pont, ami a lapon van. 
  • Ceruzások. Szintén a bizonytalanságodat mutatja a matek iránt, s abban, hogy azt feltételezed, hogy rosszul oldod meg a feladatot. Erről már bővebben írtam,hogy nem nem jó ceruzát használni: A ceruza nem a barátod
  • Precíz. S vannak a nagyon precíz típusok, általában azok a diákok, akik szeretik a matekot. 

Most a fiúkról írtam, de természetesen a lányoknál is megtalálhatóak ugyanezek a típusok. Még időben vagy hozzá, hogy a szokásaidon változtass, mert ezek csak felvett szokások, amiken tudsz változtatni, ha akarsz!

Tóth Eszter, Matekedző 

Megjegyzések

Letölthető ajándék munkafüzet

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Egy újabb hiba a felkészülés során

Sok tanítványomnál előfordult már ez a súlyos hiba, amit elkövettek. Főleg olyanoknál, akik maximális eredményre akarnak törekedni, hogy minél jobban sikerüljön a felvételi, s nem veszik észre, hogy ez nem fog jó eredményre vezetni a továbbiakban. Ezt a hibát pedig a pontozásnál lehet elkövetni, mégpedig az egyik "kedvenc " mondatom miatt, ami ez: "Ha a felvételiző a feladat megoldása során valahol hibásan számolt, akkor arra az itemre nem kap pontot, de ha azzal az értékkel helyesen számolt tovább, akkor a megfelelő pontokat kapja meg." Miért is mondom azt, hogy ez probléma? Mert ezáltal önámításba esnek a diákok, hogy milyen jó felvételiket írnak, "Írtam egy 32 pontosat". Közben pedig, amikor átnézem ez nem is 32 pontos , hanem sokkal kevesebb, hisz nem jött ki a jó eredmény. Nem tudom, hogy ez miért van a felvételiben, vagyis csak sejtem, mert ha ez nem lenne, még rosszabb eredmények születnének....s így próbálnak kicsit kompenzálni Nem igazán

A ceruza nem a barátod

A felvételi felkészülés során az egyik nagy ellenséged lehet a ceruzád. Igen, sajnos jól olvastad, a ceruzád. Számos diák van, akik ceruzával dolgoznak a feladatok megoldása közben. Sőt még az iskolában is még a ceruzát használják matekórán, amit nem tartok jónak, mert középiskolában mindig tollal kell írni, így ideje elkezdeni átszokni a toll használatára. Sok diákomnál tapasztalom, hogy nem úgy teljesít egy feladatot, mintha tollal oldaná meg. Hogy miért is van ez, itt összeszedtem pár dolgot: Miért is jó ha ceruzát használunk? mert tiszta, rendezett képet kapunk a feladatnál olyan, mintha tökéletes lenne a feladat megoldásunk, nem látszik, hogy hibáztunk ha hibázunk, akkor könnyedén kijavíthatjuk.  Véleményem szerint, miért is rossz, ha ceruzát használunk? azt mutatja, hogy mi mindig tökéletesen dolgozunk nem lehet nyomon követni a fejlődést a feladatoknál ha tanárhoz jársz, nem tud segíteni abban, hogy mit fejlesszél, mert nem látja, hogy hol szoktál hibáz