Ugrás a fő tartalomra

Időmérési fortélyok

Szia!

Elérkezett az idő, hogy a feladatlapokat már úgy írd, hogy időt mérsz. Idáig, ha megfogadtad a tanácsom, akkor úgy oldottad meg, hogy arra törekedtél, hogy jól old meg a feladatokat, most itt az idő, hogy megnézzük, hogy mire jutottál.
Mert csak akkor fog gyorsan is menni egy feladatlap megoldása, ha magabiztos vagy, s ez csak akkor lehet, ha stabilak az alapok, s ez csak akkor lehet, ha sokat gyakoroltál. Sajnos, ez egy ördögi kör, s csak a gyakorlással jutsz előrébb!!!
DE! Hogyan is mérd az időt? Mert még nem kell leülnöd, s egy teljes 45 perced mérned! HANEM...
Most az lesz a dolgod, hogy január második hetéig (január 12), úgy méred az időt, hogy feladatonként. Ez annyit jelent, hogy elkezdesz egy feladatot megoldani, előtte elindítod a telefonodon a stoppert, s amikor készen vagy, vagy ha nem sikerült megoldani, de már nem jutsz előrébb vele, akkor megállítod, s a feladat mellé írod, hogy mennyi idő alatt sikerült megoldanod.
A célunk: 4,5 perc alatt kell megoldanod a feladatot. Ez ugye a max időd, egy típusra, hisz 10 feladatra van 45 perced.
Nézzük, hogy mire is kell jutnod, miután megoldottad a feladatlapot.
  • Amik jól mennek, amiket szeretsz, azt hibátlanul KELL megoldanod, s kb. 2,5-3 perc alatt. Hisz, ha jól megy, akkor időt kell tudnod vele spórolni. Mert ha nem spórolsz vele időt, akkor még nem megy elég jól. 
  • Beleférsz az időbe, s jó a feladat. SZUPER!! Azon kell elgondolkodnod, hogyan tudnál ezen időt nyerni. Lehet, hogy van egy trükk, amit ha elsajátítasz, akkor időt nyersz, így nézd át az adott témakörhöz adott tippjeimet, lehet, hogy valamelyiket még nem használod!
  • 1-2 perccel elcsúszol, de hibátlan. Ez még nem baj, hisz, ha van olyan feladat, amin időt nyertél, akkor azt az időt végülis átcsoportosítottad ide. 
  • Több mint 8 perc kell a megoldáshoz. Ez már nagyon sok idő. Ez azt jelenti, hogy egy másik feladattól vetted el az időt, tehát itt nagy gondok vannak még. Ráadásul, valószínűleg, a feladatot sem tudtad megoldani... Mert sok olyan diákkal találkoztam már, hogy olyan típus, hogy ő azért is megoldja,s nem hajlandó belátni, hogy ezzel többet árt, mint nyerne. Mert lehet, hogy van olyan feladat, amit már rég megoldott volna... Ráadásul, még be is pipul, s olyat is elront, ami menne neki, plusz kapkodni kezd, mert látja, hogy még rengeteg feladat van hátra....
    Ha ilyen van, akkor ezt az anyagrészt, nagyon át kell nézned, VAGY ami elég drasztikusnak fog hangzani, de hagyni kell a fenébe! Volt olyan tanítványom, akit úgy készítettem fel a felvételire, hogy csak azokat gyakoroltuk, ami ment neki, s gyorsan lehet vele haladni, s amihez hozzá sem tudott szólni, arra nem is készítettem fel, mert minek kezdjen bele olyanba, ami nem megy neki, s vegye el olyan feladattól az időt, ami megy neki. S az eredményen még én is meglepődtem... Sokkal jobbat írt, mint akit mindenre készítettem fel! Egy-két ponttal ugyan, de sokkal jobb lett! S aminek mennie kellett, az ment is, hibátlan lett, s ami nem, ott tök üres volt a lap. S így írt 30 pontosat. Büszke vagyok rá! A taktikáim közé tartozik, hogy soha nem adok be olyan dolgozatot, hogy valahova nem írtam volna valamit, s ezt is tanítom, de ugye mindig akadnak kivételek! :D 
Még egy célunk van, hogy sokkal hamarabb fejezd be a feladatok megoldását, mint 45 perc! Erre azért van szükség, hogy még egyszer át tudd nézni a feladatokat. S csak akkor tudsz ellenőrizni, ha mindent számolást leírsz! Még most is azt látom, hogy rengetegen számoltok fejben! TILOS!!!

Tehát a teendőid:
  • mérd feladatonként az időt, írd a feladat mellé
  • javítsd ki a lapot
  • mérlegeld, hogy megoldás és idő szempontjából jó e. Ha nem vagy benne biztos, nyugodtan küldj egy üzenetet, s megmondom, hogy így jó e.
  • ha nem megy egy feladattípus, gyakorolj rá még többet, ha egyáltalán nem megy, engedd el, néha ez a legnehezebb! Természetesen nem mondhatod mindre, hogy nem megy, mert akkor miből lesz pontod! 
  • tedd mindezt január 12.-éig. 

Ha idáig kevesebb, mint 10 feladatlapot oldottál meg, akkor állj neki, s heti 3-at oldj meg. Törekedj arra, hogy oszd szét, s ne egy nap legyen! Ha hétvégén oldasz meg, akkor legyen egy délelőtt, egy pedig délután! Gyakorold témakörönként az anyagrészeket!

Megjegyzések

Letölthető ajándék munkafüzet

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Egy újabb hiba a felkészülés során

Sok tanítványomnál előfordult már ez a súlyos hiba, amit elkövettek. Főleg olyanoknál, akik maximális eredményre akarnak törekedni, hogy minél jobban sikerüljön a felvételi, s nem veszik észre, hogy ez nem fog jó eredményre vezetni a továbbiakban. Ezt a hibát pedig a pontozásnál lehet elkövetni, mégpedig az egyik "kedvenc " mondatom miatt, ami ez: "Ha a felvételiző a feladat megoldása során valahol hibásan számolt, akkor arra az itemre nem kap pontot, de ha azzal az értékkel helyesen számolt tovább, akkor a megfelelő pontokat kapja meg." Miért is mondom azt, hogy ez probléma? Mert ezáltal önámításba esnek a diákok, hogy milyen jó felvételiket írnak, "Írtam egy 32 pontosat". Közben pedig, amikor átnézem ez nem is 32 pontos , hanem sokkal kevesebb, hisz nem jött ki a jó eredmény. Nem tudom, hogy ez miért van a felvételiben, vagyis csak sejtem, mert ha ez nem lenne, még rosszabb eredmények születnének....s így próbálnak kicsit kompenzálni Nem igazán

A ceruza nem a barátod

A felvételi felkészülés során az egyik nagy ellenséged lehet a ceruzád. Igen, sajnos jól olvastad, a ceruzád. Számos diák van, akik ceruzával dolgoznak a feladatok megoldása közben. Sőt még az iskolában is még a ceruzát használják matekórán, amit nem tartok jónak, mert középiskolában mindig tollal kell írni, így ideje elkezdeni átszokni a toll használatára. Sok diákomnál tapasztalom, hogy nem úgy teljesít egy feladatot, mintha tollal oldaná meg. Hogy miért is van ez, itt összeszedtem pár dolgot: Miért is jó ha ceruzát használunk? mert tiszta, rendezett képet kapunk a feladatnál olyan, mintha tökéletes lenne a feladat megoldásunk, nem látszik, hogy hibáztunk ha hibázunk, akkor könnyedén kijavíthatjuk.  Véleményem szerint, miért is rossz, ha ceruzát használunk? azt mutatja, hogy mi mindig tökéletesen dolgozunk nem lehet nyomon követni a fejlődést a feladatoknál ha tanárhoz jársz, nem tud segíteni abban, hogy mit fejlesszél, mert nem látja, hogy hol szoktál hibáz