Mára egy rég elfeledett cimborával ismerkedünk meg újra, akivel alsóban találkozhattál, 3. osztályban. Valaki szerette, valaki nem, mert csak a gond volt vele, de nem is sejted, hogy a felvételinél milyen hasznodra lehet, pedig már nem nagyon használjuk az órákon.
Ő pedig nem más, mint a becslés.
Ha olyan tanárod volt, aki rengeteg feladatot adott, akkor rengeteget becsülhettél alsóban. Egy feladat akár összeadásról, vagy kivonásról volt szó, ez volt az első, amit meg kellett csinálni.
Sokszor láttam a diákoknál, hogy nem végezték el a becslést, hanem kiszámolták az eredményt, s nagyjából belőtték a becslést. Ez ha belegondolunk több okból sem jó, mert
Ő pedig nem más, mint a becslés.
Ha olyan tanárod volt, aki rengeteg feladatot adott, akkor rengeteget becsülhettél alsóban. Egy feladat akár összeadásról, vagy kivonásról volt szó, ez volt az első, amit meg kellett csinálni.
Sokszor láttam a diákoknál, hogy nem végezték el a becslést, hanem kiszámolták az eredményt, s nagyjából belőtték a becslést. Ez ha belegondolunk több okból sem jó, mert
- ez azt jelenti, hogy nem tanult meg becsülni. Nehéznek érezte,s a könnyebb utat választotta
- kevesebbet számolt fejben, így valószínűleg a fejszámolása nem jó
- nem tudta ellenőrizni a feladatot, ami az egésznek a lényege lett volna!
- Nem tanulta meg, hogy mi is a becslés haszna, hogy miért is használjuk!
Egy saját példát hozok, hogy én miért is szeretem alkalmazni a becslést a munkám során.
Amikor épp nem tudok úgy koncentrálni munka közben, s a diák megkérdezi, hogy ez az eredmény jó, s nincs kedvem fejben kiszámolni, akkor gyorsan végzek egy becslést, hogy megnézzem, hogy közelít e az eredménye a becsléshez. Ezzel időt spórolok, s egyfajta bizalom is a diák felé, hogy biztos jól dolgozott, így csak ezzel a módszerrel ellenőrzöm le.
Nézzünk pár példát:
123+256 =
Becslés: 100+250= 350 kb. 350 körüli számot várunk.
1560-236=
Becslés: 1500-200= 1300 körüli számot várunk.
13*38=
10*40= 400 körüli eredményt várunk.
Amint látszik, nem mindig követem a becslés szabályát, a kerekítést. Úgy kerekítek, hogy kényelmes legyen vele számolni, s könnyen el lehessen végezni fejben a műveletet.
S hogy miért is hasznos ez számodra? Mert a tapasztalat azt mutatja, hogy nem lesz időd ellenőrizni a felvételin, így a leggyorsabb módja annak, hogy mégis csekkold az eredményed, az a becslés!
Túl sokszor láttam már irreális eredményeket,amik egy becsléssel le lehetett volna ellenőrizni, s így újra lehetett volna számolni, így nem lett volna pontvesztés.
Úgyhogy BECSLÉSRE FEL!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése