Ugrás a fő tartalomra

Jól vigyázz, milyen tanácsot fogadsz el!

A felvételi időszak nem egy könnyű dolog.
Ki kell választani a sulit, ahova az elkövetkező időben fogsz járni, ami majd kihat a továbbtanulásodra. Sorrendbe kell állítani őket, figyelni a határidőket
Készülni a suliban is, mert hát a félévi is beleszámít a pontokba
Készülni a felvételire, egyedül, barátokkal, külön órán, előkészítőn, állandóan.... 
Számolni, hogy milyen magyart és matekot kell írni, hogy bekerülj...
Sulikat is érdemes látogatni, ami jó dolog, mert hiányzol a suliból, s kis lazítás van, de a felvételid szempontjából nem pozitív, hisz azt az anyagot egyedül kell bepótolnod...

S ezalatt az idő alatt, ha van ismerős, aki átment ezen, vagy a szülők, tanárok, hasznos jó tanácsokat osztanak meg, hogy mit hogyan kell csinálni!

Ez jó dolog, amíg nem esel át a másik oldalra, s nem próbálsz megfelelni a tanácsoknak, s nem követed vakon a "jobbnál jobb" tanácsokat. Nem minden arany , ami fénylik, szokták mondani.
Ezért is írom most ezt a bejegyzést, mert számomra felháborító, amikor rá akarnak valamit erőltetni a diákra!

Munkám során próbálom a diákokat több látásmóddal megismertetni, hogy abból kiválasszák a számukra legjobbat, amivel sikeres felvételit tehetnek. Szerencsére a javítókulcs nincs megkötve, hogy hogyan számolunk, a lényeg, hogy legyen meg a jó eredmény, mert erre jár a pont!

Nézzünk is egy példát. Itt van a 2014es felvételiből az 1-es feladat 



Már az első számolásnál válaszút elé érkezik a felvételiző, mert egy tört számhoz, hozzá kell adni egy tizedestört számot.
Egy rossz felkészítő arra kényszeríti a tanulót, hogy úgy számoljon, ahogy neki kényelmesebb, mert "Ez az egyszerűbb. Tizedestörttel könnyebb számolni." Igen, lehet, hogy neki könnyebb számolni, de lehet, hogy neked nem!
Egy jó felkészítő tanár, megkérdezi, hogy melyikben szeretsz jobban számolni? S a válasz függvényében haladnak tovább a feladatmegoldással. Úgy, ahogy a diáknak könnyebb.

A lényeg az, hogy ne hagyd, hogy rád erőltessenek egy módszert, mert a tanár így számol. Neked nem biztos, hogy így megy. Természetesen, ha ez a módszer jobb mint az előző, s te magabiztosan tudod ezt a továbbiakban egyedül is használni, akkor válts! 

Sokszor hallom, például egyenlet rendezésnél is, hogy azért csinálja így- kihagy lépéseket- mert a tanár is így csinálja! De nem a tanár fogja megírni a felvételid, s nem ő lesz szomorú, ha nem vesznek fel a suliba, ahova menni szeretnél, hanem TE! Ez a te felvételid! Úgy oldd meg, ahogy neked kényelmes!

Ha sokat kell írnod, írj sokat, próbálj időt nyerni azzal, hogy mindezt gyorsabban csinálod! Mert úgy lehet igazán időt nyerni, hogyha valami megy, akkor azt gyorsabban oldod meg! A kezed járjon, ne pedig lépéseket hagyj ki! 

Gyakorlással kellő rutinra lehet szert tenni, s így minden milyen módszerrel oldasz meg egy feladatot, akkor is be lehet fejezni időre! 


Remélem hasznos volt ez a gondolat. Mert én nagyon fel vagyok háborodva, hogy a diák jól megoldja a feladatot az előkészítőn, a tanár mégis ráerőlteti az ő módszerét! 

Megjegyzések

Letölthető ajándék munkafüzet

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Egy újabb hiba a felkészülés során

Sok tanítványomnál előfordult már ez a súlyos hiba, amit elkövettek. Főleg olyanoknál, akik maximális eredményre akarnak törekedni, hogy minél jobban sikerüljön a felvételi, s nem veszik észre, hogy ez nem fog jó eredményre vezetni a továbbiakban. Ezt a hibát pedig a pontozásnál lehet elkövetni, mégpedig az egyik "kedvenc " mondatom miatt, ami ez: "Ha a felvételiző a feladat megoldása során valahol hibásan számolt, akkor arra az itemre nem kap pontot, de ha azzal az értékkel helyesen számolt tovább, akkor a megfelelő pontokat kapja meg." Miért is mondom azt, hogy ez probléma? Mert ezáltal önámításba esnek a diákok, hogy milyen jó felvételiket írnak, "Írtam egy 32 pontosat". Közben pedig, amikor átnézem ez nem is 32 pontos , hanem sokkal kevesebb, hisz nem jött ki a jó eredmény. Nem tudom, hogy ez miért van a felvételiben, vagyis csak sejtem, mert ha ez nem lenne, még rosszabb eredmények születnének....s így próbálnak kicsit kompenzálni Nem igazán

A ceruza nem a barátod

A felvételi felkészülés során az egyik nagy ellenséged lehet a ceruzád. Igen, sajnos jól olvastad, a ceruzád. Számos diák van, akik ceruzával dolgoznak a feladatok megoldása közben. Sőt még az iskolában is még a ceruzát használják matekórán, amit nem tartok jónak, mert középiskolában mindig tollal kell írni, így ideje elkezdeni átszokni a toll használatára. Sok diákomnál tapasztalom, hogy nem úgy teljesít egy feladatot, mintha tollal oldaná meg. Hogy miért is van ez, itt összeszedtem pár dolgot: Miért is jó ha ceruzát használunk? mert tiszta, rendezett képet kapunk a feladatnál olyan, mintha tökéletes lenne a feladat megoldásunk, nem látszik, hogy hibáztunk ha hibázunk, akkor könnyedén kijavíthatjuk.  Véleményem szerint, miért is rossz, ha ceruzát használunk? azt mutatja, hogy mi mindig tökéletesen dolgozunk nem lehet nyomon követni a fejlődést a feladatoknál ha tanárhoz jársz, nem tud segíteni abban, hogy mit fejlesszél, mert nem látja, hogy hol szoktál hibáz