Ugrás a fő tartalomra

Leblokkoltál a feladaton? Nem jön a "szikra"? Mi a teendő?

Ez sokszor előfordul a diákokkal a feladatmegoldás közben a suliban. De mi van akkor, ha ez a felvételin történik meg veled? Hát, az sajnos pontlevonással jár, hisz az a feladat nincs kész, így ennyivel kevesebbel indulsz neki a suliválasztásnak.
Később, mikor már mentek haza, természetesen be fog ugrani, hogy hogyan kellett volna
megcsinálnod, de sajnos ez már késő bánat, hisz nem mehetsz vissza a suliba, s kérheted el a felvételid, hogy gyorsan beírd a megoldásod!
Ennek kiküszöbölésére született meg ez a bejegyzés. ;) Hogy veled ne történhessen meg a nagy napon.

Nézzük is meg, hogy mit kell tenned, s mit tehetsz annak érdekében, hogy ott minél jobban teljesíts! 

Ez akkor történik meg, amikor egy anyagrész, feladat nincs kellően begyakorolva, s az agyad leblokkol, s egyszerűen nem tudsz tovább haladni.

Erre pofon egyszerű választ adok: sokat kell gyakorolnod ezt az agyrészt!

Erre te megkérdezed: Hogyan gyakoroljam, ha még neki se tudok kezdeni? Mindig ezeken a feladatokon akadok el.

S itt jön egy tipikus hiba, amit nagyon sokan elkövetnek: Tényleg neki se kezdenek!!!

Kérdem én: Ha el akarsz menni a nagyihoz, de el sem indulsz, hogy érsz oda? Ha el akarsz menni moziba, de még az ajtón se mentél ki, hogy érsz oda?
Ha nem csinálsz semmit, soha nem oldod meg a feladatot!

S mindenhez elengedhetetlen egy TERV!!!


Minden egyes feladatot másképp kell megoldani, más terv kell hozzá!

Nézzük meg az alapokat, amit már 3. osztálytól kezdve tanítanak. Nagyon bosszantó volt akkor ezeket lekörmölni, de mindez azért volt, hogy most, amikor szükséged van rá, akkor elővedd a tarsolyodból.

Ez pedig nem volt más, mint az Adatok, Terv, Számolás, Válasz négyes. + ellenőrzés

1. lépésként ki kell gyűjtened az adatokat a szövegből. Először aláhúzod, utána ki is írod! Tipikus hiba, hogy valaki nem írja le. Fontos lépés, mert ilyenkor már gondolkodik az agyad a megoldáson, keresi, hogy oldottál e meg hasonlót.

Ha szükséges készíts rajzot!

2. lépés: Számolási terv készítése-> egyenlet felírása (HA SZÜKSÉGES)

Ez volt a 2. lépés, amikor le kellett írnod, hogy pl.: hatvanból kivonod a 12-őt, de még nem végezhettük el a műveletet. Ezt a lépést megvallom, nem szerettem, mert úgy gondoltam, hogy ezt már ki is lehet számolni, s már kész is a feladat. De az alapokhoz kellett.

Neked azt kell átgondolnod, ha nem jutottál előrébb elsőnek, hogy milyen témakörhöz tartozik? Ott miket tanultál? Volt képlet? Tudok magamnak mondani/készíteni egy hasonló példát, amivel rájöhetek a számolás menetére? Ha van adatom, azt be tudom helyettesíteni valahova? Fel tudok írni egy egyenletet a szöveg alapján?
Minden információt kigyűjtöttem a szövegből? (lehetnek szöveges adatok is) Például a szöges feladatoknál volt egy olyan, amikor a szövegben le volt írva, hogy a háromszög derékszögű, de a diákok többsége elsiklott rajta. Így nem tudta megoldani a feladatot, mert enélkül az információ nélkül nem lehetett megcsinálni. Tehát nem úgy volt írva, hogy 90°...

3. lépés Számolás

Nyolcadikra , s egyes feladatoknál úgy gondolom, hogy a 2-es és a 3-as lépés egyszerre is előfordulhat. Mert ha valahol megakadunk, akkor lehet, hogy más utat kell keresnünk. S új tervet kell készíteni.

4. lépés a válaszadás

Szöveges feladatra szöveges választ várunk. Vagy ha olyan az adat, akkor két aláhúzással várjuk a megoldás jelölését, hogy ne kelljen a feladatból bogarászni, hogy mi is lehet a megoldás.
Sőt, még mértékegységet is kell írni! Mert mostanában előszeretettel készítenek olyan feladatokat, amikben számolunk egy mértékegységgel, de a végeredményt egy másik mértékegységben kell megadni! Erre nagyon figyelj! Ne ezért veszíts el 1 pontot!!!

S ami nem maradhatna el, de idő hiányában el szokott maradni, az az ellenőrzés.

A gyakorlásodat javíthatod, ha a feladataidat leellenőrzöd! ;)

Remélem tudtam segíteni, hogy hogyan tudsz túllendülni a stresszen, s nekilátni egy feladat megoldásának.

Ha konkrét feladatod is van a felvételiből, akkor írd meg kommentben, s legközelebbi bejegyzésben bemutatom videón, hogyan is kell megoldani ;)

Sikeres felkészülést!

Tóth Eszter, Matek edző


Megjegyzések

Letölthető ajándék munkafüzet

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Egy újabb hiba a felkészülés során

Sok tanítványomnál előfordult már ez a súlyos hiba, amit elkövettek. Főleg olyanoknál, akik maximális eredményre akarnak törekedni, hogy minél jobban sikerüljön a felvételi, s nem veszik észre, hogy ez nem fog jó eredményre vezetni a továbbiakban. Ezt a hibát pedig a pontozásnál lehet elkövetni, mégpedig az egyik "kedvenc " mondatom miatt, ami ez: "Ha a felvételiző a feladat megoldása során valahol hibásan számolt, akkor arra az itemre nem kap pontot, de ha azzal az értékkel helyesen számolt tovább, akkor a megfelelő pontokat kapja meg." Miért is mondom azt, hogy ez probléma? Mert ezáltal önámításba esnek a diákok, hogy milyen jó felvételiket írnak, "Írtam egy 32 pontosat". Közben pedig, amikor átnézem ez nem is 32 pontos , hanem sokkal kevesebb, hisz nem jött ki a jó eredmény. Nem tudom, hogy ez miért van a felvételiben, vagyis csak sejtem, mert ha ez nem lenne, még rosszabb eredmények születnének....s így próbálnak kicsit kompenzálni Nem igazán

A ceruza nem a barátod

A felvételi felkészülés során az egyik nagy ellenséged lehet a ceruzád. Igen, sajnos jól olvastad, a ceruzád. Számos diák van, akik ceruzával dolgoznak a feladatok megoldása közben. Sőt még az iskolában is még a ceruzát használják matekórán, amit nem tartok jónak, mert középiskolában mindig tollal kell írni, így ideje elkezdeni átszokni a toll használatára. Sok diákomnál tapasztalom, hogy nem úgy teljesít egy feladatot, mintha tollal oldaná meg. Hogy miért is van ez, itt összeszedtem pár dolgot: Miért is jó ha ceruzát használunk? mert tiszta, rendezett képet kapunk a feladatnál olyan, mintha tökéletes lenne a feladat megoldásunk, nem látszik, hogy hibáztunk ha hibázunk, akkor könnyedén kijavíthatjuk.  Véleményem szerint, miért is rossz, ha ceruzát használunk? azt mutatja, hogy mi mindig tökéletesen dolgozunk nem lehet nyomon követni a fejlődést a feladatoknál ha tanárhoz jársz, nem tud segíteni abban, hogy mit fejlesszél, mert nem látja, hogy hol szoktál hibáz